Monday, May 27, 2013

owsemmnye USRAH itu^_^

Kekadang kita merasa cukup dh dgn kita berusrah,berdaurah,berjaulah sana sini,bersharing dgn adik2,beramal dgn anggota,dan ber2 lagi la.Tapi kita x sedar bahawa di saat kita melakukan semua itu terkadang termelakit dosa2 jahiliyah pada hati kita.

Saya merasakn bahawa analogi itu tersangat lah betul.

analogi yg mana satu ni?? 

-_-

kt atas tu la..jahiliyah yg macam chwigum

yeke?

aah la..igt org yg berusrah tu xde bt jahiliyah ke?

igt mcm tu..nmpk baek2 je dak2 usrah ni.

ooo...mmg kami baek pong kui3~,baek luaran  je manusia nmpk,dalaman laen cite.Itu la sebabnya kita perlunya usrah!Dalam kite org berusrah sana sini,terselit jgk jahiliyah dlm diri kiteorg,tpi..kiteorg mcm tersedar akan kehadiran jahiliyah tu,sbb kdg2 rasa ada benda yg x kene,bila rasa mcm tu..cpt2 kiteorg check hati ni <3 mne la tahu ade bakteria jht melekit kt hati ni..kne la cpt2 buang,kalau x lama2 dgn anak2 cicit dyeorg ada kt hati kiteorg ni.

owhyeke,hbtlah org berusrah ni,dpt thu jahiliyah ada dlm diri korg..Ewah!

Yela...jom ar berbulatan gembira bersama barulah hati kita sentiasa terjaga.Kiteorg bukan hebat pong,tpi tu la bila kita berusrah ni,kita mudah utk muhasabah diri,dulu waktu kiteorg x join usrah pn,kiteorg mmg x lah nk muhasabah diri ni...sbb terlena dalam buaian dunia yg mcm ape ni org kata...emm,haa! alam fantasi..tersgtlah dibuai mimpi...amboi2~~heee

ehe,nk perli kiteorg kew?

mne ada kata utk korg,terasa ke?

sentap

Entah lah..sendiri mahu igt lah,kita semua diberi akal guna la utk berfikir,kita semua diberi penglihatan gunalah utk melihat kebesaraan Allah,kita semua di beri hati gunalah utk memahami ayat2 cinta Allah.Manusia ini lemah sifatnya,mana taknye..nk tgk muka kita sndiri pong kita x mampu..tgk muka org laen boley la kita..hemm.Sudahlah dgn mimpi dan angan2 kita tu,hidup ini menjadi sia-sia sahaja bila mana kita tak ambil peduli akan nikmat yg Allah bagi.Nak tahu x??

Boley jgk..ape dia??? XD

Allah dh bagi dh skema jwpn utk kita jwb kt akhirat sana.

Siyes lah weh!Aku x pernh thu pun.Kau biar betui.Ape skema jwpn tu,share la...

Allah bt ape aq nk tipu nyee...betui la ni,igt aku maen2 kew?atoii~.Ada al-quran x dlm beg kau?

emm,xde..hiii~ =)

Nah ambik ni.Cuba kau bukak page 552,surah As-Saff ayt yg ke-10 hingga 14.Bca skit boley?

Yg jawi ke rumi je?rumi je boley?

amboi2~berboley2 plk kau,bca rumi je la..aku ada usrah lak saat nanti.Bca la cpt!

wokey ^_^(dgn nada yg smgtnye!heay!)bismillahirahmannirahim...
"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.
Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (agama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang."
sadaqaAllahulazim~


JazakaAllahu khair

ye... ye... ngee~apekah itu?okk.. sesama kot jwbnye..kau ckp time kaseh ke?

aah,pndai kau teka..hahaha...Itulah skema jwpnnye..cintai lah Allah dan rasulullah nescaya kamu x akan rugi.Maaflah..aku terpaksa pergi skrg,dh lmbt dh ni..mrh adik2 aku nanti..aku hrp kau dpt berfikir secara terbuka sbgai seorg Muslim.Ada masa kita minum2 lgi ye,aku gerak dulu..assalamualaikum.

ehe,wa'alaikumussalam..Ya akhi!kejap..kejap lah weh..(tetibe plk aku tersebut akhi kt dye apehal-_-,malunyeee aku,ahh,lantaklah)

Ye sy..ada ape farid?

hemm..sebenarnyee...sebenarnye...

sebenarnye ape?

se...be...nar...nyee....

Farid aku x ley lama ni,kalau kau dri tdi sebenarnye2..x berusrah la adik2 aku nanti..kau text je la aku..nanti aku reply msg kau.

Syed...tunggu la kjp...ok,aku ckp skrg..sbnarnye aku nk berusrah jgk!(tertelan air luir aku)

SubahanaAllah,Alhamdulilah...kau nk berusrah jgk ke?yuk farid!lama dh aku ternanti2 kau dlm usrah aku(pegang tangan farid,gerak ke tmpt usrah,dlm hati =) )

xpe kew?malu ar aku syed.

mari berpimpinan tangan masuk ke syurga sama2

sweettnye kau syed! haha 

:)
 
~Farid dan Syed dh berusrah,anda bila lagi?ayuh sahabat,kita beriman sejenak utk Allah!^__^


No comments:

Post a Comment