Saturday, January 21, 2012

Warkah utk kamu

"Bumi ditetapkanNYA untuk makluk sekalian. Di atasnya ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak (mayang). Dan biji-biji yang mempunyai daun tangkainya (seperti padi dan sebagainya) dan haruman-haruman. Maka nikmat TUHAN manakah yang kamu dustakan?" Ar-Rahman, ayat 10-13..


Bismillah'hirahmanirahim...


Ya Allah...tarbiyah telah mengubah segala-galanya...bahagia dan selamat apabila berada di jalan tarbiyah ini...Terima Kasih Ya Allah,atas segala nikmat yg Engkau kurniakan ini,terima kasih Ya Allah atas hidayah yg cukup berharga yg Engkau hadirkan ini,sungguh aq cukup malu dengan-Mu YA ALLAH...banyak dosa yg aq lakukan kepada-Mu,banyak perkara2 yg melalaikan yg aku bt,banyak sgt dosa2ku Ya Allah...aku adalah hamba-Mu yg sangat lemah dan da'ief...YA ALLAH,ampunilah aku...ampunilah aku...ampunilah aku YA ALLAH...redhai lah setiap perjalananku di muka bumi-MU ini YA ALLAH,jauhilah aku dari terpedaya dengan godaan syaitan,jauhilah aku drpd melakukan perkara2 yg blh mendekatkan aku ke arah maksiat....bantulah aku YA ALLAH...hanya kepada-MU aku bergantung pertolongan...hanya pada-MU YA ALLAH...bimbinglah aku untuk terus berada di jalan ini,mati knlah aku dalam keadaan aku syahid di jalan-MU YA ALLAH.....Ya Allah ,kerdilnya diri ini terasa..layakkah aku utk semua ni?






"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku, sebab itu ampunilah aku... Lalu ALLAH mengampuninya. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." Al-Qasas, ayat 16..




Teringat  lagi aku,waktu mula2 hati aku terusik untuk mencari sesuatu...aku dengan temanku,kami hanya berdua...aku mecari sesuatu,waktu tu aku x tahu pn apa yg aku nak sebenarnya,tpi yg pasti hati ini terasa tenang sgt2 selepas aku mengikuti ISK(Ini Sejarah Kita)...dari situ aku temui sesuatu yg amat2 bermakna utk kehidupan diriku ini..dari situ aku sedar betapa berat sgt tanggungjwbku ini,betapa dahulu jahiliyahnya dirku ini,aku sedar sekarang kehidupan di dunia ini tidak membawa apa2 makna sekalipun jika aku tidak melakukan sesuatu di sini..dari situ juga,aku berasa sgt2 takut akan azab Allah...x tahu nk menggambarkn mcm mane..aku takut utk melakukan sesuatu yg dimurkai oleh Allah...namun,aku hnyalah hamba-Mu yg lemah YA ALLAH,bantulah aku YA ALLAH...hadirkn lah rasa benci dlm hati aku ini utk melakukan perkara2 Enkgau murkai...






Dari situ juga aku temui "USRAH"....wahh,apa itu usrah sebenarnya??...ehemm,aku sendiri pun x thu apa itu usrah waktu tu...tapi aku join je apa2 program yg blh membuatku mengenal ISLAM^_^...bst sgt2....selepas itu baru lah aku tahu apa itu sebenarnya usrah...dalam usrah ade mcm2...ade makanan utk roh dan jasad,ade tadabur al-quran,ade cerita kisah2 sahabat,ade sharing2 masalah(ummie kate sharing2 is carring),ade keluarga baru,blh tgk vedio2 palestin dan perjungan2 mereka dan mcm2 lgi...semuanya ade...=))






Hari demi hari,perjungan kami di PASUM sudah tmt,bermulah kehidupan baru di alam universiti...waktu ade kami berpisah...........1.....1.....1..............1..............1........<<<1 demi 1 , kami berpisah....sedih sgt2 waktu ni......:(....tpi x pe,Kita bersahabat kerana Allah,Kita Berpisah pun kerana Allah....mungkin ade hikmahnya disebalik ini,bukan mungkin lah...mmg ade hikmahnya...Setiap perancangan Allah itu ade hikmah di sebaliknya,cuma kita je yg x thu...bersangka baik lah terhadap Allah,Allah sentiasa memberikn yg terbaik utk kita semua...."husnuzon".....


Then,sejak dari itu,kami tidak lgi kumpul sama2 mcm dulu lagi,tpi perjungan kita masih panjang lagi...hidup mesti di teruskn...biar pun kami berpisah,tpi kita semua memperjuangkan matlamat yg sama...berjuang utk ISLAM YANG SATU!!!insyaAllah...






Hemm,aritu momo tanya apa yg awak nk dari usrah??...soalan ini momo selalu tanya...sy pn x thu nk ckp mcm mane,waktu momo tanya aritu,sy bgi jwpan "skema"...hehe....sbb sy x thu nk jwb mcm mane...uhuuu....tpi sy nk bgithu jugk dkt momo...apa yg sy nk sebenarnya dari usrah tu??.....firstly,sy nk kenal Allah....sy x thu nk ckp mcm mane...tpi dari sini sy dpt kenal Allah dgn lebih lgi,hati sy mudah tersentuh dgn ayt2 cinta Allah...momo thu kn sbb tu la aritu sy......n_n...!!_!!....then,dari sini juga sy nk ubah diri sy jdi lebih baek...emm,mmg sush nk ubah diri kita,tpi sy cuba jugk....insyaAllah...yg paling penting nya ,sy nk jaga hubungan sy dgn Allah...tpi,x lupa juga dgn masalah ummat...







     Rasuluilah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesunggubnya hati manusia itu berkarat seperti berkaratnya besi. Sababat-sababat bertanya: Apakah pengilapnya wahai Rasulullah?. Rasulullah menerangkan: membaca Al Quran dan mengingati maut (mati).' (HR Al Baibaqi)
Tak tertulis,nk bgithu mcm mane...sesungguhnya Allah lebih mengetahuinya,momo,maaf atas kekurangan sy selama ini...sy x thu apakh penilaian momo terhdp sy...sy thu,sy buknlah sehbt kwn2 sy...ilmu yg sy ade cukup sikit sgt2...tpi sy cuba sampaikn apa yg ade...sy cuba gunakan logam sy ini sebaik yg mungkin...maaf atas kekurangan diri.....asif jiddan...

wallah'hualam....




Firman Allah dalam surah at-Taubah 105 bermaksud: "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya beserta orang mukmin akan menyaksikan apa yang kamu kerjakan.".








No comments:

Post a Comment