Sunday, February 23, 2014

Aku kira,kau perlu bercermat kawan.

Hari ini mendung,tak mcm semlm panas terik.Kalau jemur baju pn 1 jam dh kering.Aku kira,dh lama bumi KL ini tak di basahi hujan,lihat la...dunia kita dh di akhir zaman,musim dh tak menentu sekarang ini.Waktu aku tgh borak dgn kwn smlm,mereka tanya,kita dh akhir zaman ke?haaa,aku senyum je dan aku jwb ye..lihatlah tanda2nya sudah jelas.Dia terdiam.Berfikir mungkin. =)

Kalau kita merasa kita ini sudah berada di akhir zaman,kenapa kita masih lagi ingin bermain sorok-sorok,kenapa kita masih lagi ingin menghabiskan hidup dengan gelak ketawa,yang akhirnya hanya membawa kegembiraan yang sekejap sahaja.

Harini , sudah seminggu aku berada di kolej setelah masuknya semester 6 kali ini.Namun,awal2 masuk kolej lagi,Allah dh menguji.Nak tahu apa?Satu blok mengalami ketiadaan air...

Telan air liuq.

Payah bukan?Ye,aku akui memang susah,payah,cerewet,tak selesa,dgn cuaca panasnye,melekit,dan segala mak neneknya la.Haaa,baru kau tahu betapa sengsaranya tak ada air,selama bukan main seronok kau mandi 1/2 jam dlm bilik air,ini tak de air baru kau rasa betapa berharganya sebotol air itu.Masuk dalam bilik, aku letak brg2 semua, haaa,duduk atas katil kejap,termenung,fikir.Adoihh,dh la tak solat zohor lagi nih,mcm mana nk cari air,aku dh la mmg x bawak botol mineral ke apa2 jenis air la..yang ada pn air vitagen.Tak kn nk ambik wuduk dgn air tu kot..lama aku duk fikir,selongkar plastik hitam yang mak cik cleaner sumbat semua brg2 kami dlm plastik tu.Tadaaaa!!Aku jmpa botol air!Isinya msih penuh.

Hembus nafas.Lega rasanya.

Blablabla...ambik wuduk terus solat.
Sekarang ini,hari ahad,blok aku masih tak ada lgi air.Allah,payah betol tak ada air.Kawan2 semua mcm nk mengamuk,aku pn terasa jgk nk mengamuk.Tak pe.Tenangkn hati.Allah nk uji ini.Sikit je ujian ini.Ujian mendatang masih besar lagi,kalau ujian ini tak lepas bagaimana nk lepas ujian yg mendtg,betol x?
Tazkirah utk kwn2 dan termasuk aku sekali.
Sejuk sikit hati.
Bagi kawan di sana,yang ada air di kolej masing2,sy berbesar hati sangat,gunalah air sekadarnya,jangan membazir,kami ini sangat perlukan air,dengan bajunya yang tak basuh2,nk ambik wuduk itu yang utama,payah2...Bersyukurlah kita dgn nikmat Allah ini.Kadang2 kita lalai dengan nikmat air,sbb kita tak pernah merasa ketiadaan air,benar bukan?

Tarik tisu.




No comments:

Post a Comment