Wednesday, July 6, 2011

ABC~

A - Allah sentiasa memberikan yang terbaik buatku
B - Baik atau buruk sesuatu itu pasti ada hikmahnya
C - Carilah kebahagiaan hakiki sebelum mati menjemput diri
D - Dunia ini ujian sementara untuk semua
E - Elakkanlah diriku dari kekufuran dan kelalaian
F - Falah(kejayaan) pasti milikku
G - Gagal bukan penghujung buat diriku
H - Hatiku bersih dari dengki dan maksiat
I - Ikhlaslah aku dalam berbuat sesuatu
J - Jalan yang ku pilih ialah jalan yang benar
K - Kerana ALLAH aku hidup dan berjaya
L - Laluan berliku sekalipun akan ku tempuhi
M - Mati itu pasti dan aku tidak takut akannya
N - Nekad aku dalam berbuat sesuatu yang benar
O - Orang yang berilmu dan bertakwa itu kawanku
P - Pandanglah aku kerana kebaikan bukan kerana keburukan
Q - Quran peganganku sepanjang hayat
R - Rapatkanlah diriku dengan tuhanku
S - Sesalnya diriku jikalau aku lalai
T - Tak mungkin aku kalah
U - Untungnya menjadi diriku sendiri
V - Vaksin segala kesusahan ialah sabar
W - Walaupun aku kecil, aku boleh berjaya
Y - Yang memilih untuk berjaya atau gagal ialah aku
Z - Zahirku sentiasa hebat dan bagus






Saya pasti anda pernah menonton cerita nujum pak belalang arahan Tan Sri P Ramlee.
Di penghujung cerita, ahli nujum Negara Pasai telah bertanya kepada Pak Belalang beberapa soalan, antaranya "Dimana letaknya kekuatan laksamana Hang Tuah, pada kerisnya atau tenaganya?"
Saya sendiri termangu mangu memikirkannya, dan ternyata jawapn mengejutkan saya sendiri. Jawab Pak Belalang, "Kekuatan Hang Tuah bukan pada kerisnya atau tenaganya, tapi pada huruf ta atau t. Mengapa? Kerana jikalau nama Tuah, huruf t di depannya diganti dengan huruf lain misalanya b, apa yang jadi? Jadilah hang buah, dan sebagainya, maka hilanglah keperkasaanya."
Cukup jelas disini dari filem yang sudah berusia 40 tahun itu, bahawa betapa nama itu memberi erti kepada diri. Banggalah dengan nama anda dan perjuangkanlah nama itu.
Nama itu doa dan senjata kepada diri anda.

No comments:

Post a Comment