Monday, December 23, 2013

Akhwat yang dirindui...

Betapa pantas masa berlalu,rasa baru semalam saya berjumpa dia.Dia seorang akhwat yang benar2 punyai jiwa yang kental.Kuat sangat hatinya tika di uji.Masih saya ingat lagi,waktu mula-mula hidayah meyapa saya,saya di ajak utk pergi ke satu program ni.Nama program tu ISK(ini sejarah kita).Waktu tu,saya tgh duk relex2 kt surau,kawan saya ajak sy pegi jgk,saya tak puas hati sebab bila saya tanya program mcm mana dia tak nak bagithu..alaaah,ni yang membuatkan saya tak nk pegi..orang tnya program apa tak nk bgithu plk,nk ajak sangat pegi..hahaha..fine,xpe..lepas pada tu saya pegi kt kawan sy seorang ni lagi,nama dia cik bieha,tnya dia nk pegi tak program tu..pastu dia pn tnya sy balik program apa,sy ckp la ISK,dia tanya pasal apa,saya pong tak tahu ler..lepas pikir2,kami jadi pegi program tu,saya jadi tertaut hati nk pegi sebab saya yakin ini mesti program islamik nie..so,xpe la,join je la.Masa tu kak liza ketuai kite orang.

Then nk di pendekan certia,masa sy pegi sana,saya x ada lagi al-quran kecik yang berzip dan bermagnet2 bagai.Malunya waktu tu..Allah je tahu,rasa mcm orang asing je.Tgk kwn2,al-quran diaorang siap ada stiker warna-warni..cantekkk ^_^"

Alhamdulilah program ISK memg oseemm gile!!

Lepas pada balik program tu,saya mintak tolong k.liza belikan al-quran cantek mcm akhwat2 laen jgk..hahah..nk jugak tue...

Tadaaa!akhirnya saya dh ada al-quran mini berwarna peach.

Lepas pada program tu la,saya mmg nk masuk usrah,sebab saya fikir dalam usrah ini boleh memberi sesuatu utk Islam.Then,waktu pecah2kan group,saya di masukkan dalam group usrah yang naqibahnya kak mum.
Ingat lagi waktu mula2 datang usrah,saya dtg lmbat,pastu waktu msuk2 je dlm bulatan gembira tu,kak mum tgh tadabur surah an-nas.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih,Maha Penyayang.
1)Katakanlah, "Aku berlindung kepada Tuhannya manusia,
2)Raja manusia,
3)Sembahan manusia,
4)dari kejahatan (bisikan) setan yang bersembunyi,
5)yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia,
6)dari (golongan) jin dan manusia."

-surah An-Nas ni focuskan pada dalaman.Kejahata yang dtg dari dalaman.

Ok,habis kt situ..yang menyedihkan saya,baru je mula usrah,kak mum dh bagithu,nanti kak mum tak jadi naqibah kiteorg dh sebab kak mum dh pegang group usrah yg laen..Jadi kiteorg akan dpt naqibah yang baru,then naqibah saya lepas tu kak shafika..

Saya igt lagi waktu nk tukar naqibah malam tu(malam hari laen plk ni),kak mum bawk mee goreng,ada keropok,banyak plk tu...terharu betul waktu tu.at the same time sedih sgt2 sebab kak mum tak jdi naqibah kiteorng dh.

Dia lah insan yang banyak berjasa pada saya,yang mengenalkan saya pada jalan dakwah dan tarbiyah.Saya rindukan waktu kite bersama.Waktu kt Pasum dulu,geng usrah kiteorg ada berlaku perselisihan sikit waktu tu,malam tu kak mum dtg.Kak mum tanya apa masalah kiteorg,lepastu kiteorg baca doa rabitah sama2 dgn kak mum.Begenang air mata saya.Memang dalam jalan ini kita akan sentiasa di uji.Tapi yang menguatkn kita adalah perlunya berlapang dada dan saling mempercayai antara satu sama laen.Mmg malam tu pilu sgt rasa.Kedatangan kak mum mmg betul2 memberi ruhi yg baru utk kiteorg.

Kak mum...
Cepatlah sembuh..
walaupun sy dh lama tak jumpa kak mum,
tapi tak tahu kenapa,
sejak kak mum masuk hospital,
saya asyik teringt saja kt kak mum,
kak mum telah bnyk memberi suatu kehidupan yg bernilai utk saya,
walau di tukar dgn harta benda laen sekalipun tak akan pernah sama dgn nila itu.
saya rindu kak mum.




3 comments:

  1. layarkan du'a itu trus kapada ALLAH..
    mnta pada ALLAH..
    Allah itu Maha Kaya..
    DIA sngt suka apabila hambanya meminta hanya pada DIA.. ^__^
    moga k.mum (naqibah) ukhti diberikan kesihatan..
    dikuatkan jiwanya.. ^_^
    Allahumma Amin

    ReplyDelete