Pernahkah kau sangka?
Di antara mereka yang berkeliling
Di sejengkal tanah bumi
Ada dia yang terbang
menembus jagad raya
Mencium Hajar Aswad
Dari tempat asalnya.
#bidadaribumi
Membaca tentang buku bidadari bumi ini sangat memberi kesan dalam hati saya. Cukup tersentuh dengan setiap kata-kata yang ditulis. Terasa ingin sangat berada di Tarim. Sejujurnya, saya tersangat suka bila dapat berkumpul dengan orang-orang solehah dan yang memikirkan tentang agama is the first dalam hidupnya. Saya suka untuk bercakap dengan mereka ini. Terasa tenang. Terasa lebih dekat dengan Allah. Bila bercakap dengan mereka ini, setiap tutur kata yang di ucapkan mesti memberi manfaat. Biasanya kami akan bercakap tentang kehidupan, study mcm mne, ada masalah ke apa, cerita tentang Allah dan selainnya. Satu benda yang saya perasan, topic yang jarang di kupas bila berada dengan mereka ini adalah topic CHENTA. Kalau ada pun kiteorg just usik-usik mcmtu sahaja, dan memang tak akan lebih. Sebab itulah saya sangat senang dengan mereka-mereka ini.
Sebaliknya, bila berada dengan kawan-kawan saya yang lain, topic CHENTA lah merupakan topic yang paling best bagi dyeorang. Dan mybe topic itu selalu sangat di persembahkan waktu sembang-sembang kosong. Saya merupakan seorang yang bukan anti lah, tapi kureng suka untuk membincangkan soal ini. Sebab bagi saya, bila cakap pasal chenta nanti, mula lah meleret sampai kawin. Bukan tak boleh. Tapi berpada-pada lah. You know that kannn. Bicara pasal benda yang tak pasti bagi saya boleh membuatkan hati kita lagha. Boleh untuk membincangkan pasal jodoh dan cinta, tapi biarlah untuk yang pasti di masa yang akan datang.
Seriously, saya tak faham dengan orang yang suka sangat usha2 orang ni. Tak de benda lain ke yang dia nak buat. Banyak lagi kerja yang berfaedah kot!! Kalau suka sangat dengan seseorang tu, ambil lah langkah yang betul. Please laa. Kadang-kadang rasa meluat dan nak muntah pun ada bila, ada orang cakap, awk tak nak ke dia nie? hensome kott, dah lah baikkkk...so, dia expect saya nak ckp apa? Seriously, saya mmg tak tahu nak cakap apa.
Bagi saya, kalau suka or minat kt seseorang tu, istikharah lah, mintak petunjuk dekat Allah, dan jumpa lah ibu bapanya. Itu lebih baik.
Jalan ini bukanlah mudah seperti yg kamu sangkakan,ianya memerlukan pengorabanan yg sangat kuat...CUKUPLAH ALLAH BAGIKU...
Thursday, May 21, 2015
Saturday, May 16, 2015
Hey Orang Puteh! BM pun penting okey.
Assalamualaikum.....( dh jwb waalaikumussalam belum??)
hiks~
Ini cerita tentang bahasa. Kali ini saya nak cerita tentang bahasa.
Bahasa apa plk ni??
Kenapa tetibe nak cerita pasal bahasa ini??
Nak cerita yang lagi best!!
..................
Stop it.
Saya guna masa yang sedikit ini untuk cerita mengenai bahasa.
Bahasa English.
Tahu tak kenapa??
hahah( rasa nk ketawa )
Bukan nak mengajar okey.
I tak pandai nak mengajar2 ni. I nak cakap kt sini bahawasanya i actually tak pandai bahasa English ni. Memandang pada dunia sekarang, bahasa english merupakan bahasa penting yang perlu tahu, bahkan wajib kot nak kne tahu.
Whatsss???
-_-
Tolonglaaa, i tak pandai laaa. Please tukar Bahasa Melayu je la.
Please?
.....................
Saya faham la sekarang english mmg penting sbb apa2 pn semua org akan guna english kan. Nak2 kalau kerja nanti (habislah i ), semua org akan guna english. Tapi kadang sy rasa geram la jgk, knpe nak di bangga2kan sangat dengan org yg pandai english ni. Fine, sy mmg rasa rendah diri sangat dengan ketidakpandaian saya dlm english sebenarnya. Untuk course yang saya ambik ini, saya rasa sy sorg je kot yang paling low level in english. Sedih la jgk waktu dpt masuk course ini.
Tapi dalam hati selalu cakap, tak pe Allah ada, sebab tu Allah letak aku kat sini.
*senyum*
Saya ingat lagi waktu saya sekolah rendah, mak saya paksa saya salin vocab dari kamus. Masa tu, mls giler kot nak tulis, ye la mana taknye..dh la tak suka kn, pastu kne paksa. And now, saya dh tahu kenapa mak saya suruh bt itu semua. Terima kasih Ma! :D
Tapi sampai sekarang la saya mmg rasa rendah diri sangat2 bila semua orang di sekeliling saya ckp english. Terus-terang saya cakap, org yang tak pandai english ni, bukanlah tak pandai sgt, tapi dia takot untuk mencuba, mungkin malu jika di ketawakan rakan2. But, bagi saya it's okey, just cuba sahaja. Macam saya, google translate sahabat sejati bagi saya lah, dialah penyelamat di kala sel otak ini tak bersambung.
It's okey, easy, easy, take easy okey.
Bak kata saya, tak berdosa pun kalau tak pandai english.
hahahahahah(gelak jahat)
Cuma nak bagithu la kat sini kan, mereka2 yang pro gile english ni kan...jangan la sombong dan berlagak sangat ( -_- ) okey. Kadang sy tgk, mereka ini pandang sebelah mata je kt org yang x pandai BI. I was like...what wrong wif u ah?? Jangan pandang rendah pada orang lain okey, tak baik tau.
Kelebihan yang awak ada mungkin merupakan kekurangan bagi orang lain. Tapi ingat, Allah boleh tarik bila-bila masa sahaja. Bersyukur sahaja dengan apa yang dimiliki dan berusaha untuk gapai redha Ilahi. Itu yang utama.
Hey Orang Puteh! BM pun penting okey.
okey, sekian.... :D
hiks~
Ini cerita tentang bahasa. Kali ini saya nak cerita tentang bahasa.
Bahasa apa plk ni??
Kenapa tetibe nak cerita pasal bahasa ini??
Nak cerita yang lagi best!!
..................
Stop it.
Saya guna masa yang sedikit ini untuk cerita mengenai bahasa.
Bahasa English.
Tahu tak kenapa??
hahah( rasa nk ketawa )
Bukan nak mengajar okey.
I tak pandai nak mengajar2 ni. I nak cakap kt sini bahawasanya i actually tak pandai bahasa English ni. Memandang pada dunia sekarang, bahasa english merupakan bahasa penting yang perlu tahu, bahkan wajib kot nak kne tahu.
Whatsss???
-_-
Tolonglaaa, i tak pandai laaa. Please tukar Bahasa Melayu je la.
Please?
.....................
Saya faham la sekarang english mmg penting sbb apa2 pn semua org akan guna english kan. Nak2 kalau kerja nanti (habislah i ), semua org akan guna english. Tapi kadang sy rasa geram la jgk, knpe nak di bangga2kan sangat dengan org yg pandai english ni. Fine, sy mmg rasa rendah diri sangat dengan ketidakpandaian saya dlm english sebenarnya. Untuk course yang saya ambik ini, saya rasa sy sorg je kot yang paling low level in english. Sedih la jgk waktu dpt masuk course ini.
Tapi dalam hati selalu cakap, tak pe Allah ada, sebab tu Allah letak aku kat sini.
*senyum*
Saya ingat lagi waktu saya sekolah rendah, mak saya paksa saya salin vocab dari kamus. Masa tu, mls giler kot nak tulis, ye la mana taknye..dh la tak suka kn, pastu kne paksa. And now, saya dh tahu kenapa mak saya suruh bt itu semua. Terima kasih Ma! :D
Tapi sampai sekarang la saya mmg rasa rendah diri sangat2 bila semua orang di sekeliling saya ckp english. Terus-terang saya cakap, org yang tak pandai english ni, bukanlah tak pandai sgt, tapi dia takot untuk mencuba, mungkin malu jika di ketawakan rakan2. But, bagi saya it's okey, just cuba sahaja. Macam saya, google translate sahabat sejati bagi saya lah, dialah penyelamat di kala sel otak ini tak bersambung.
It's okey, easy, easy, take easy okey.
Bak kata saya, tak berdosa pun kalau tak pandai english.
hahahahahah(gelak jahat)
Cuma nak bagithu la kat sini kan, mereka2 yang pro gile english ni kan...jangan la sombong dan berlagak sangat ( -_- ) okey. Kadang sy tgk, mereka ini pandang sebelah mata je kt org yang x pandai BI. I was like...what wrong wif u ah?? Jangan pandang rendah pada orang lain okey, tak baik tau.
Kelebihan yang awak ada mungkin merupakan kekurangan bagi orang lain. Tapi ingat, Allah boleh tarik bila-bila masa sahaja. Bersyukur sahaja dengan apa yang dimiliki dan berusaha untuk gapai redha Ilahi. Itu yang utama.
Hey Orang Puteh! BM pun penting okey.
okey, sekian.... :D
Monday, May 4, 2015
Tulisan ini hanyalah untuk Dia
Tulisan ini tidak lain tidak bukan
Hanyalah kerana Allah
Kerana saya bukanlah banyaknya bicara
Tapi saya gemar berbicara tentang baiknya Tuhan
Saya ambil cara ini untuk menulis tentang Tuhan
menulis tentang alam ini
menulis rasa yang tidak mampu untuk di luah
Moga tulisan ini memberi manfaat bagi segelintir sahabat-sahabat saya
Jika jasad saya tiada lagi di dunia
Saya sangat berharap
Tulisan ini memberi manfaat pada saya di alam akhirat nanti
Kerana sikitnya amalan saya,
Dan itu pun belum tentu diterima Tuhan,
Dan kerana banyaknya dosa saya,
Saya berharap tulisan ini boleh menjadi saham saya di sana nanti
Tulisan ini,
Sangat bermakna bagi saya,
Mungkin jika Allah panjangkan umur saya,
Saya bisa lagi ingat apa yang saya pernah lakukan di hari muda,
Ini juga merupkan cerita saya pada anak-anak juga suami saya nanti,
Saya tidak berharapkan yang lebih dari mereka,
Malah saya berharapkan yang lebih dari diri saya sendiri,
Untuk memberi apa yang tahu di akal fikiran ini,
Mungkin tidak banyak,
Tapi ada.
Tulisan ini merupakan sorban putih saya,
kerana saya mahu ia menjadi sentiasa putih,
biarpun lama di makan masa,
saya mahu ia sentiasa segar dengan tulisan ini,
saya mahu ia bersih dari noda,
dan saya mahu ia sentiasa ada dengan saya.
Hanyalah kerana Allah
Kerana saya bukanlah banyaknya bicara
Tapi saya gemar berbicara tentang baiknya Tuhan
Saya ambil cara ini untuk menulis tentang Tuhan
menulis tentang alam ini
menulis rasa yang tidak mampu untuk di luah
Moga tulisan ini memberi manfaat bagi segelintir sahabat-sahabat saya
Jika jasad saya tiada lagi di dunia
Saya sangat berharap
Tulisan ini memberi manfaat pada saya di alam akhirat nanti
Kerana sikitnya amalan saya,
Dan itu pun belum tentu diterima Tuhan,
Dan kerana banyaknya dosa saya,
Saya berharap tulisan ini boleh menjadi saham saya di sana nanti
Tulisan ini,
Sangat bermakna bagi saya,
Mungkin jika Allah panjangkan umur saya,
Saya bisa lagi ingat apa yang saya pernah lakukan di hari muda,
Ini juga merupkan cerita saya pada anak-anak juga suami saya nanti,
Saya tidak berharapkan yang lebih dari mereka,
Malah saya berharapkan yang lebih dari diri saya sendiri,
Untuk memberi apa yang tahu di akal fikiran ini,
Mungkin tidak banyak,
Tapi ada.
Tulisan ini merupakan sorban putih saya,
kerana saya mahu ia menjadi sentiasa putih,
biarpun lama di makan masa,
saya mahu ia sentiasa segar dengan tulisan ini,
saya mahu ia bersih dari noda,
dan saya mahu ia sentiasa ada dengan saya.
Kota ini
Di kota ini tak ada embun pagi
Tak ada bunyi air sungai
Atau kicauan burung
Di dahan pepohonan
Di kota ini tak ada cemara
Tak ada laut atau muara
Tak ada pengunungan hijau
Atau hutan belantara.
Namun di kota ini
Ada tasbih yang bergemerincing
Lebih damai
Daripada arus sungai
Ada lisan menyenandung
Selawat di jalanan
Ada suara penyeru kebaikan
Di tiap-tiap sudut rumah
Tarim....
Apa yang ada padamu
Memberiku lebih
Dari yang ku mahu
#Bidadaribumi
#UstazahHalimahAlaydrus
Tak ada bunyi air sungai
Atau kicauan burung
Di dahan pepohonan
Di kota ini tak ada cemara
Tak ada laut atau muara
Tak ada pengunungan hijau
Atau hutan belantara.
Namun di kota ini
Ada tasbih yang bergemerincing
Lebih damai
Daripada arus sungai
Ada lisan menyenandung
Selawat di jalanan
Ada suara penyeru kebaikan
Di tiap-tiap sudut rumah
Tarim....
Apa yang ada padamu
Memberiku lebih
Dari yang ku mahu
#Bidadaribumi
#UstazahHalimahAlaydrus
Saturday, April 25, 2015
Tafakur
Sejauh-jauh mata memandang
Sedalam-dalam hati merasakan
Hanya setitik debu yang tertuang
Dalam syair pujian
Lepas hati memandang lautmu
Terheran diri pada langitmu
Berjuta kata tak cukup untuk
Melukis indahmu
Melihat bintang alangkah jauhnya
Melihat biru alangkah dekatmu
Melihat hutan
melihat gunung
Siapa menjagamu
Mendengar tangis dalam deritamu
Rasakan luka dihari-harimu
Pada siapa air mata ini ‘kan mengadu
Thursday, April 23, 2015
Ada apa pada solat dhuha
Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian,
Alhamdulilah untuk segala nikmat dari Dia. Hari ini kita dapat lagi bernafas seperti biasa dan saya pula dapat lagi menulis dengan sepuluh jari pinjaman dari Dia.
Alhamdulilah.
Kadang bila kita mendapat sesuatu yang tak kita sangka-sangka, kita mesti rasa nak ucap terima kasih kt Allah banyak2 kan?? =) rasa mcm tak cukup dengan ucapan terima kasih itu, sebab apa yang kita dapat itu betul2 kita tak pernah bayangkan.
Saya nak cakap kat sini tentang solat dhuha. Saya tahu ramai dikalangan kita mmg sudah tahu malah sudah pun istiqomah dengan solat dhuha. Alhamdulilah, tahniah untuk anda, moga Allah sentiasa memberi ruang dan waktu pada kita untuk terus istiqomah dalam apa jua yang kita lakukan. Solat dhuha ini merupakan tanda syukur kita pada Allah atas segala nikmat yang Dia telah bagi pada kita. Setiap tulang belulang juga ruas-ruas tulang kita ini, kita hadirkanlah sebagai tanda syukur kita padaNya. Allah akan bukakan rezeki pada kita dengan rezeki yang tak disangka-sangka. Tapi kekadang ada orang yang silap tafsir, mungkin bila dia buat solat dhuha dan dia rasa dia tak mendapatkan rezeki yang dia nak, then lepastu dia berhenti lakukan solat dhuha.
Oh, tidak...anda silap dengan tekaan itu...tetttt!
Jangan kerjakan sesuatu ibadah untuk mendapatkan sesuatu ganjaran dari Dia, sebab nanti kita mungkin akan berhenti melakukan ibadah itu bila kita tak mendapatkannya. Kerjakanlah sesuatu ibadah itu kerana Allah. Telah terlalu banyak nikmat dan rahmat yang Allah bagi pada kita ini. Macam saya, sudah 23 tahun saya mendapat nikmat dan rahmat dari Dia, tapi apa balasan kita pada Allah??
Hemmm...
Sikit baru amalan kita, dan kita tak tahu juga amalan2 yang kita buat itu diterima atau tidak dari Allah.
Istighfar.
Solat dhuha ini boleh di lakukan 2 rakaat. Kalau rajin lagi, boleh tambah 2 rakaat lagi.
Alhamdulilah untuk segala nikmat dari Dia. Hari ini kita dapat lagi bernafas seperti biasa dan saya pula dapat lagi menulis dengan sepuluh jari pinjaman dari Dia.
Alhamdulilah.
Kadang bila kita mendapat sesuatu yang tak kita sangka-sangka, kita mesti rasa nak ucap terima kasih kt Allah banyak2 kan?? =) rasa mcm tak cukup dengan ucapan terima kasih itu, sebab apa yang kita dapat itu betul2 kita tak pernah bayangkan.
Saya nak cakap kat sini tentang solat dhuha. Saya tahu ramai dikalangan kita mmg sudah tahu malah sudah pun istiqomah dengan solat dhuha. Alhamdulilah, tahniah untuk anda, moga Allah sentiasa memberi ruang dan waktu pada kita untuk terus istiqomah dalam apa jua yang kita lakukan. Solat dhuha ini merupakan tanda syukur kita pada Allah atas segala nikmat yang Dia telah bagi pada kita. Setiap tulang belulang juga ruas-ruas tulang kita ini, kita hadirkanlah sebagai tanda syukur kita padaNya. Allah akan bukakan rezeki pada kita dengan rezeki yang tak disangka-sangka. Tapi kekadang ada orang yang silap tafsir, mungkin bila dia buat solat dhuha dan dia rasa dia tak mendapatkan rezeki yang dia nak, then lepastu dia berhenti lakukan solat dhuha.
Oh, tidak...anda silap dengan tekaan itu...tetttt!
Jangan kerjakan sesuatu ibadah untuk mendapatkan sesuatu ganjaran dari Dia, sebab nanti kita mungkin akan berhenti melakukan ibadah itu bila kita tak mendapatkannya. Kerjakanlah sesuatu ibadah itu kerana Allah. Telah terlalu banyak nikmat dan rahmat yang Allah bagi pada kita ini. Macam saya, sudah 23 tahun saya mendapat nikmat dan rahmat dari Dia, tapi apa balasan kita pada Allah??
Hemmm...
Sikit baru amalan kita, dan kita tak tahu juga amalan2 yang kita buat itu diterima atau tidak dari Allah.
Istighfar.
Solat dhuha ini boleh di lakukan 2 rakaat. Kalau rajin lagi, boleh tambah 2 rakaat lagi.
Daripada Abu Dzar r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah masing-masing di antara kamu setiap pagi bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu. Maka tiap kali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah. Menyuruh kebaikan adalah sedekah, mencegah keburukan juga adalah sedekah. Dan sebagai ganti daripada itu semua, cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha.” (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud)
.
Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah lapan rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan adalah dua rakaat.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai anak Adam! Janganlah sekali-kali kamu malas mengerjakan empat rakaat solat Dhuha, maka akan aku cukupkan keperluanmu sehingga waktu petang.” (HR Al-Hakim dan At-Tabrani)
Apa yang saya tersentuh dengan solat dhuha ini ialah doa solat dhuha. subahanaAllah, sangat menyentuh hati.
Arti bacaan doa sholat dhuha :
“Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagunan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Ya Allah, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh”.
#sesuatu yang dapat di rasa,
kadang tak mampu untuk diluahkan.
:')
Subscribe to:
Posts (Atom)






